Najważniejsze parametry olejów silnikowych
Na opakowaniach olejów silnikowych widnieją różnego rodzaju kody i oznaczenia. Dzięki nim można dowiedzieć się, do jakiej kategorii zalicza się dany specyfik. Warto mieć świadomość, że płyny eksploatacyjne klasyfikuje w oparciu o określone kryteria i parametry. Wśród nich należy wymienić w szczególności lepkość danego produktu, a także jego jakość. Warto dowiedzieć się więcej o wspomnianych typologiach.
Oleje silnikowe – charakterystyka i podział
Mianem olejów silnikowych najczęściej określa się smary o płynnej konsystencji stosowane w celu zabezpieczenia komponentów napędu przed nadmierną eksploatacją. Stosowanie tego rodzaju płynów zapewnia wydajną i bezawaryjną pracę poszczególnych części silnika (np. łożysk, cylindrów albo pierścieni). Preparaty sprzedawane przez takie sklepy, jak Proauto, z uwagi na skład i proces produkcji dzieli się na artykuły:
mineralne (tradycyjne) – relatywnie tanie specyfiki rafinowane z ropy naftowej; stosowane głównie w starszych autach dostawczych i ciężarowych;
syntetyczne – powstałe na skutek syntezy chemicznej surowców; pracują wydajnie przy większych naciskach oraz wyższych temperaturach;
półsyntetyczne – wysokiej jakości wyroby odznaczające się przystępnymi cenami; znajdują zastosowanie przede wszystkim w silnikach o dużych przebiegach.
W praktyce najczęściej wykorzystuje się preparaty syntetyczne oraz półsyntetyczne.
Podstawowe klasyfikacje olejów silnikowych
Jedną z najpopularniejszych klasyfikacji olejów silnikowych jest SAE uwzględniająca lepkość danego artykułu. W tym przypadku wyodrębnia się klasy letnie (oznaczone samymi liczbami) i zimowe (z dodatkiem literki W po podanej liczbie). Przy olejach wielosezonowych oba parametry podaje się jednocześnie. Wyższa liczba po myślniku wskazuje na możliwość stosowania specyfiku w wysokich temperaturach. W chłodne i mroźne dni najlepiej sprawdzają się wyroby z niską liczbą przed myślnikiem.
Wyróżnia się dwie klasyfikacje jakości płynów eksploatacyjnych – amerykańską API i europejską ACEA. Zgodnie z tą pierwszą oleje silnikowe z Koszalina i Szczecina płyny dla silników Diesla określa się literką C, a dla benzynowych S. Zgodnie z tą drugą natomiast typowe smary do motorów benzynowych oznacza się literkami A/B. Oleje niskopopiołowe do diesli znakuje się literką C.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana